Nyheder

Malthe Merrild: Mediestøtten skal følge med den digitale udvikling

Sociale medier og nye teknologier gør at vores nyhedsvaner ændrer sig markant i disse år. Vi bliver nødt til at opdatere mediestøtten, så de danske nyhedsmedier får de bedst mulige vilkår i den digitale omstilling.

Af Malthe Merrild, leder i Kulturtårnet og kandidat for Frie Grønne

I løbet af de seneste ti år har algoritmerne bag Instagram, Facebook og Twitter fået mere og mere magt til at bestemme, hvilke nyheder vi læser i løbet af en dag. Algoritmer, som vel at mærke er hemmelige og udviklet af store kapitalstærke virksomheder med ét sigte for øje: at tjene endnu flere penge.

Det er naturligvis ikke dårligt, at en virksomhed tjener penge, men når ambitionen om at tjene penge kommer før publicistiske interesser, så begynder alarmklokkerne at ringe. Konsekvenserne af de sociale mediers indflydelse på nyhedsstrømmen er allerede til at tage at føle på; Brexit og fire år med Trump.

Vores ambition er, at Danmark skal være et journalistisk laboratorium for resten af verden.

I Frie Grønne er vi overbeviste om, at de grundige og kritiske danske nyhedsmedier stadig fungerer som stødpuder mod vildfarende konspirationsteorier. Men hvis vi vil sikre os, at de danske nyhedsmedier også er relevante i de kommende år, så skal vi give dem de bedste forudsætninger for at komme succesfuldt gennem den digitale omstilling.

Derfor præsenterer vi i Frie Grønne i dag et ambitiøst medieudspil, som skal give medierne frihed og økonomi til at udvikle nye måder at formidle historier på. Og nye måder at drive forretning på. Kun ved at skabe de bedste muligheder for innovation både hos de etablerede medier og i skabelsen af nye lokale og nationale medier, kan vi sikre et solidt mediemarked.

Vores ambition er, at Danmark skal være et journalistisk laboratorium for resten af verden. Medier over hele verden er udfordret af den teknologiske udvikling, og vi drømmer om, at de på sigt vil se til Danmark efter løsninger.

Derfor foreslår vi i Frie Grønne, at vi skaber et mediecenter i stil med MIT MediaLab. Et mediecenter, som kan gå forrest i den digitale omstilling og støtte lokale, regionale og nationale medier over hele landet til at nå deres målgruppe på nye platforme, både med tekst, lyd og video.

Derfor foreslår vi også, at Innovationspuljen løftes fra 20,7 til 200 mio. kr. årligt, så langt flere både nye og etablerede medier kan få økonomisk støtte til at eksperimentere og udvikle nye produkter.

Du kan læse meget mere om vores tanker og ideer i Frie Grønnes samlede medieudspil:

LÆS FRIE GRØNNES MEDIEUDSPIL HER (PDF).