Nyheder

Frie Grønne vil gøre det lige så attraktivt at cykle som at køre bil

Når du bruger din egen bil til transport på arbejdet, så får du langt flere penge i kørselsgodtgørelse, end hvis du tager cyklen til et møde. Her er fire grunde til, at Frie Grønne vil udligne den forskel.  

Cyklen er det mest klimavenlige transportmiddel, og det fremmer tilmed folkesundheden, når flere bruger cyklen til at tranportere sig rundt i byerne. Derfor foreslår vi i Frie Grønne, at vi skal sidestille cyklisme med bilisme, så man får samme penge for at bruge sin cykel til transport på arbejdet, som man gør for at tage bilen.

Fordelene ved at få flere til at bruge cyklen i stedet for bilen, når de kører til møder eller til besøg hos klienter og kunder, er da også markante:

  1. Cykler er det mest klimavenlige transportmiddel, da de hverken forbrænder benzin eller diesel.
  2. Cyklisme formindsker luftforureningen i byerne. Luftforurening er skyld i, at omkring 4.200 danskere dør for tidligt hvert år og er årsag til alt for mange sygedage. Ifølge Dansk Industri vil der være 109.000 færre sygedage, hvis 10 % flere borgere cykler i hovedstadsområdet. Det vil give en samfundsøkonomisk gevinst på 467 mio. kr. årligt.
  3. Cyklisme er med til at gøre trængslen i byerne mindre. Cykler fylder meget mindre end biler og skaber ikke lange køer på vejene.
  4. Samfundet sparer 8 kr. hver gang vi cykler én kilometer, fordi cykling er sundt og kan forebygge en række livsstilssygdomme.

I befolkningen er der også stor opbakning til at fremme cyklismen. 84 % svarede i en undersøgelse fra 2018, at de er helt eller overvejende enige i, at vi i Danmark bør prioritere cyklisme og forblive en cykelnation.

Tal fra Vejdirektoratet viser dog, at cykeltrafikken er faldet fra 2014 til 2019, hvilket er et skridt i den forkerte retning.

Derfor er det vigtigt, at vi som samfund gør det mere attraktivt at cykle. Både for klimaet, for den rene luft og for folkesundheden. I Frie Grønne mener vi, at det er et godt første skridt at sidestille kørselsgodtgørelsen mellem biler og cykler.

Frie Grønnes beslutningsforslag blev behandlet første gang i folketingssalen den 23. marts 2021 og behandles nu i Skatteudvalget.

SE HELE FRIE GRØNNES BESLUTNINGSFORSLAG OM CYKLISME HER.